Osvjetljavanje emulzije – Snimanje sita
Osvjetljavanje nije neka velika nauka te stoga ne bi trebalo stvarati probleme. Nakon što smo naše sito pripremili za osvjeljavanje time što smo na njega navukli emulziju vrijeme je da naš dizajn prenesemo na sito svilu. Nije potrebno puno pokušaja izlaganja i razvijanja vlastitih motiva, tu se mora poštivati nekoliko pravila, dok će ostalo pratiti pravilno odrađene korake. Za osvijetljavanje sito svile potrebno vam je; Vaš dizajn isprintan na ekspozicijskom filmu, dobro navučena i osušena emulzija bez neravnina i rupa, te izvor UV svjetla.
Osnovno načelo ekspozicije
Osnovni princip postupka izlaganja na kraju je vrlo jednostavan. Suhi sloj emulzije na tkanini osjetljiv je na svjetlost i stvrdnjava se kad je izložen UV svjetlu kroz fotokemijsku reakciju. Postavljanjem svojeg dizajna odprintanog na ekspozicijskom filmu te postavljena na sito svilu dijelovi emulzije nepropusno su prekriveni crnom bojom filma. Kad UV svjetlost padne na zaslon, sva područja na koja svjetlost izravno pada postaju propusna dok se područja gdje nema ekspozicijskog filma stvdnjavaju i postaju neporopusna. S druge strane, područja koja nisu bila izložena svjetlosti pošto je na njima ekspozicijski film, ne stvrdnjavaju se i lako se mogu isprati vodom, te je finalni rezultat gotovi predložak za sito tisak.
Praktični savjet: Pravilno pozicioniranje dizajna na okviru
Ako ste početnik i niste sasvim sigurni gdje bi film za ekspoziciju trebao biti postavljen na okviru, možete napraviti “slijepo pozicioniranje” s neobloženim okvirom iste veličine. Da biste to učinili, prazno improvizirano sito se stegne u stroj i majica se navuče na potisnu ploču kao da krećete sa tiskom. Tada se film za ekspoziciju postavlja na ekran i može se poravnati s majicom. Nakon što ste to napravili uzmite mjere gdje bi trebao biti pozicioniran Vaš dizajn.
Detaljan postupak pripreme za osvjetljavanje
Prije pripreme za postupak osvjetljavanja, treba imati na umu da je suhi sloj emulzije vrlo osjetljiv na svjetlost. Da ih slučajno ne biste izložili prerano, prilikom rukovanja osjetljivom emulzijom i pripremom za osvjetljavanje obavezno koristite žuto neutralno svjetlo. Treba što je više moguće izbjegavati normalno umjetno i dnevno svjetlo da ne bi došlo do prijevremenog osvjetljavanja i aktiviranja foto osjetljivog sloja.
Pri postavljanju filma za ekspoziciju bitno je da se film ispisan zrcalnom slikom uvijek postavlja na tiskovnu ili onu stranu koja će biti licem okrenuta prema materijalu na koji ćemo tiskati.. To znači ona strana sita na kojoj se vidi crveno ljepilo na aluminijskom okviru je ta tiskovna strana. Pravilno je postavljanje na takav način da ekspozicijski film sa Vašim dizajnom leži izravno na sloju emulzije.
Treba naglasiti da film ekspozicije treba biti postavljen na mjestu na kojiem je predviđen tisak. Dakle, ako planirate otisak na prsima ili na leđima, lijevo ili desno, u skladu s time morate poravnati film na sito okviru. Pripazite da vam je film postavljen ravno te da nije ukošen ili na nekoj čudnoj poziciji. Sve što sad napravite pravilno rezultirati će dobrim otiskom na majici. Sve što sad napravite krivo morati ćete popravljati i gubiti vrijeme na ponovni postupak. Nakon što se definira konačni položaj, film se pričvršćuje na zaslon prozirnim ljepljivim trakama na sva četiri ugla. Pazite da se film ne presavije, te da leži što ravnije.
Postavljanje podloge za fiksiranje unutar sito okvira
Podloga za fiksiranje je potrebna je za postizanje optimalnih rezultata izloženosti s oštrim rubovima i za izbjegavanje nekontroliranog osvjetljavanja između slojeva. Komad stiropora visine najmanje 4 ili 5 cm može poslužiti kao podloga za fiksiranje. U unutarnju stranu okvira postavite stiropor te ga obrežite na veličinu okvira. Idealno je da je podloga za fiksiranje izrezana na veličinu tako da ima nekoliko milimetara prostora na svim stranama okvira. Također je prikladna i pjenasta obloga s minimalnom visinom od 4 cm. To se može kupiti u specijaliziranim dućanima sa građevinskim materijalom. Također možete koristiti i ostatak od kuhinjske radne ploče, samo je točno prilagodite okviru. Nakon što ste pripremili podlogu na istu postavite crnu presvlaku koja mora biti postavljena između podloge i sito svile. Crna presvlaka služi tome da svjetlo zadržava na ekspozicijkom filmu te ne dopušta rasipanje snopa svjetlosti osim pozicije gdje je potrebno.
Ako je sito okvir s naljepljenim filmom za ekspoziciju postavljen na stroj, na njega se postavlja staklena ploča. Idealno bi bilo da se staklena ploča ne oslanja na aluminijski okvir, već samo na unutarnjoj površini sita. Staklo u dimenziji može se kupiti kod bilo kojeg staklara relativno mali novac. Idealno bi bilo odabrati prozirno staklo što je moguće deblje.
Ako se vizualizira svrha ove kompaktne ali vrlo funkcionalne konstrukcije (podloga od stiropora, crna presvlaka i staklo), postaje jasno da je zadaća staklene ploče pritisnuti film što je moguće ravnije i čvršće na sloj emulzije vlastitom težinom, i ne dozvoliti bilo kakav gubitak i rasipanje svjetlosti u pozadini ili sloju ispod ekspozicijskog filma.
Izvor svjetla trebao bi biti postavljen što je više moguće centralno i izravno iznad okvira sitotiska za optimalnu ekspoziciju. To omogućuje relativno ravnomjerno raspoređivanje svjetlosti. Nemojte usmjeravati izvor svjetlosti bočno na sito. Naša StartUp oprema u paketima opremljena je sistemom za osvjetljavanje. Stroj se brzo pretvara u konstrukciju ekspozicije. Praktično rješenje za uštedu prostora koje je već uključeno u naše opsežne setove sitotiska. Oni koji su vješti majstori mogu sami iz kvadratnih profila napraviti držač za ekspozicijsko svjetlo.
Bez obzira koja se od različitih konstrukcija ekspozicije koristi, važno je da udaljenost između jedinice ekspozicije i zaslona približno odgovara unutarnjoj dijagonali korištenog okvira zaslona. Kod uobičajenih okvira A4 ili A3 udaljenost između izvora svjetlosti i zaslona bila bi oko 50 do 60 cm.
Ako se koristi naša emulzija Fotolack + DIAZO koristi u kombinaciji s našom halogenom jedinicom za izlaganje i okvirom za sitotisak s bijelom tkaninom, idealno vrijeme izlaganja je između 4 i 4,5 minute. Ako se koristi žuta tkanina s visokom mrežicom, vrijeme izlaganja je malo duže od 5,5 do 6 minuta. Inače, u industrijskom tiskanju tekstila koriste se stolovi za izlaganje UV LED vakuumu koji smanjuju vrijeme izlaganja na samo nekoliko sekundi.
Treba napomenuti da su stupanj sušenja i debljina sloja emulzije faktori koji mogu utjecati na trajanje izlaganja. Loše osušena ili pregusto nanesena emulzija mora se dulje izlagati. U ovom trenutku također treba naglasiti da naše dvokomponentne emulzije DIAZO visoke rezolucije imaju različito vrijeme izlaganja. Tradicionalno, dvokomponentne emulzije uvijek moraju biti izložene znatno dulje.
Ako su isključeni svi izvori svjetlosti, osim žute žarulje , može se započeti s izlaganjem. Ima smisla postaviti tajmer u pametnom telefonu kako ne bi nepotrebno premašio vrijeme ekspozicije i tako morao prihvatiti gubitke kvalitete. Tijekom vremena ekspozicije trebali biste izbjegavati nepotrebno klimavanje žarulje i pomicanje zaslona.
Po isteku vremena ekspozicije jedinica za ekspoziciju se isključuje, uklanja se stakleno okno i pažljivo uklanja film ekspozicije. Motiv bi sada trebao biti malo vidljiv u boji na sloju emulzije.
Koliko dugo moram izložiti svoj dobro osušeni zaslon?
emulzija | Boja tkanine | Vrijeme ekspozicije s jedinicom za izlaganje halogena od 400 W |
Vrijeme izlaganja sa UV LED tablicom za izlaganje vakuumu |
---|---|---|---|
FLX SCREEN Hybrid ( jednokratni / višenamjenski ) |
Bijela | 4 do 5 minuta | 0:12 minuta |
žuta boja | 5 do 6 minuta | 0:21 minuta | |
SERICOP SUPREME (Diazo / vodootporan) |
Bijela | 12 do 13 minuta | 1:31 minuta |
žuta boja | 14 do 15 minuta | 1:49 minuta | |
VISOKA REZOLUCIJA (Diazo / Plastisol) |
Bijela | 12 do 13 minuta | 1:35 minuta |
žuta boja | 14 do 15 minuta | 1:58 minuta | |
FT COAT PRO (jednokratni / vodootporan) |
Bijela | 4 do 5 minuta | 0:14 minuta |
žuta boja | 5 do 6 minuta | 0:23 minuta |
Isperite fotoemulziju
Svježe izloženi zaslon preporučujemo pranje odmah nakon postupka izlaganja. Da bi se to učinilo, sito se prvo poprska mokro s obje strane vodom normalne temperature. Za ovaj postupak prikladan je nastavak za raspršivanje iz željezarske trgovine, na primjer marke “Gardena”. Pomoću odgovarajućeg adaptera može se montirati na bilo koji priključak za kućnu vodu. Postojeću glavu tuša možete koristiti i kod kuće.
Vlažni okvir treba ostaviti da stoji oko minutu ili dvije. Na taj način neotvrdnuti dijelovi emulzije mogu u miru nabubri. Mora se imati na umu da su neosvijetljeni dijelovi i dalje osjetljivi na svjetlost. U idealnom slučaju, emulziju bi stoga trebalo isprati žutim svjetlom. Ispiranje se može obaviti i vrlo, vrlo slabim, prigušenim umjetnim svjetlom. Kad protekne vrijeme ekspozicije, motiv se vrlo jasno ističe i mjestimice počinje sam od sebe „istjecati“. Sada možete početi potpuno ispirati zaslon srednjim ili umjereno visokim tlakom vode.
Zatim se okvir ponovno ispire malo duže s obje strane mekim mlazom vode. Time se s motiva uklanjaju i posljednji, teško vidljivi ostaci emulzijskog sloja. Napokon, pri dobrom svjetlu (također dnevnom ili normalnom umjetnom svjetlu), trebali biste provjeriti jesu li isprani najfiniji dijelovi predmeta.
Nakon što se zaslon uspješno razvije i motiv se jasno vidi, mora se osušiti. Topli zrak ili ventilator dobrodošli su u pomoć.
Nakon izlaganja
Nakon što se gotovo sito osuši, gotovo bi se moglo koristiti i obojiti bojom. Međutim, toplo preporučujemo da zaslon ipak izložite. Na taj način emulzija se duboko stvrdnjava. To čini predložak zaslona vrlo otpornim na habanje i, prije svega, na vodu koja se nalazi u bojama na bazi vode i odgovarajućim sredstvima za čišćenje. Također biste trebali znati da se naknadno izloženi zasloni kasnije mogu puno lakše ukrasiti. Za naknadnu ekspoziciju, suhi zaslon stavlja se ispod jedinice ekspozicije i ponovno izlaže 3 do 4 puta duže nego što je prethodno bilo izloženo. Film za izlaganje i staklena ploča, naravno, više se ne postavljaju na ekran. U dane s jakim sunčevim zrakama post-ekspozicija se može raditi i na otvorenom. Suha sita jednostavno se stave na žarko sunce na nekoliko minuta. Pažnja, dnevno svjetlo bez izravne sunčeve svjetlosti nažalost nije dovoljno za duboko naknadno stvrdnjavanje.
Konačna provjera i ispravak
Ako želite profesionalno raditi od početka, završni zaslon podvrgavate završnom pregledu. Da biste to učinili, držite sito do svjetla i provjerite ima li u sloju takozvanih “rupica” i ostataka emulzijskog sloja. Rupe su male, neželjene otvorene točke u sloju emulzije, koje se, međutim, rijetko javljaju. Ako je to slučaj, možete ih prekriti trakom ili kapljicom punila za zaslon . Ostaci mulja iz emulzije izgledaju poput osušenog, tankog oblatine traga puževe sluzi koji se taložio u dijelovima motiva. Ovdje jednostavno možete uzeti vlažnu krpu i obrisati ostatke emulzije s motiva.
Trajna sita
Ako radite s tintima na bazi vode i koristite FLX SCREEN ili SERICOP SURPREME, prema želji možete emulzijski sloj trajno povezati sa zaslonom s našim trajnim učvršćivačem . Kao rezultat ovog naknadnog tretmana, emulzijski sloj je toliko čvrst da ga se više ne može ukloniti ni s našim vrlo učinkovitim sredstvom za uklanjanje u kombinaciji s visokotlačnim čistačem. Savršeno rješenje za “arhivske zaslone” koji se vrlo često čiste između njih ili se koriste za izuzetno velike količine.
Primjena: Trajni učvršćivač raspršuje se s obje strane i ravna na suho sito nakon izlaganja. Zatim se sito stavi na dobro prozračeno mjesto da se osuši. Ako je učvršćivač potpuno suh na površini, kristalizirani ostaci mogu se obrisati suhom krpom.
Savjet za uslugu: usluga izlaganja
Ako se ne želite izlagati jer je vrijeme najvažnije ili se želite usredotočiti na čisti tisak, možete iskoristiti našu uslugu izlaganja. Proizvodimo profesionalne zaslone spremne za ispis prema zahtjevima kupca s kojima možete odmah započeti. Dodatne informacije o ovoj usluzi dostupne su ovdje .